Az Old Money - mint már előrevetítettem - a gitáros idei legnagyobb dobása. Hasonlóan a tavalyi The Apocalypse Inside of an Orange című anyaghoz, Omar azt csinálja, ami a legjobban áll neki: nyomatja latinos töltetű, jam-szellemiségű psych-free-jazz-rock vadulását, mely sokkal több annál, mint amennyit szavakban ki lehet fejezni. Megkockáztatom, hogy nagyobbat üt minden eddigi szólóanyagánál.
A lemez 2005/2006-ban, az Amputechture égéstermékeként jött létre, ezért hangzásvilágában jelentős hasonlóságot vélhetünk felfedezni. Persze itt kevésbé a progos struktúrán, inkább a muzsikusok közös elborulásain, az improvizáción van a hangsúly. A zaj most is elmaradhatatlan, ám itt sokkal helytállóbban van jelen, bukét ad Omarék fúziós kaotikájának.
A „The Power Of Myth” bivalyerős kezdés. Nem altat hömpölygő intró, rögtönös arcbacsapás robbantja a patront az agyunkban. A hamisítatlan ORL-féle, koponyahorpasztó progrock-témát körülrajongható gitárszóló követi. A topronggyá effektezett szösszenet után hirtelen váltással furfangos bridge vezet át valahová, ahol imádott, füleket átmosó, zajban pocskondiázó free-rock szétcsúszás csigát mumpszol. Közben jön még pár örökérvényű riff (oda- és visszafelé lejátszva), és újabb rendkívüli szóló a végkifejletben. És mindehhez az egész úgy szól, hogy nem lennék membrán.
A „How To Bill The Bilderberg Group” szívet melengető chillout-muzsika, keleti hatású magnószalag-nyúzással, laza bassline-nal és dubra hajazó dobvisszhangokkal. A szövődmény szinti-orientált, az illékony káosz narkóhatású, trip-teremtő szférába burkol, idegenvezet nem létező tájakon.
A „Population Council's Wet Dream” az első nóta iszonyatos iramdiktatúráját folytatja. Mars Voltás hangulatú, pörgős groove-val lendülünk be, majd meglepően disszonáns téma ostorozza a nagyérdeműt. Bő egy percig hasogat a frusztráló, napszél-suhogással, aligátor-szívzörejekkel és körfűrésszel körülhorzsolt átkötés, míg hirtelen be nem indul a hullagyalázóan robosztus, cséphadaró gitárriff. A téboly-pusziltató őrület pár pillanatnyi jótékony káoszba fullad, majd ismét összeáll, hogy még bokrosabban nyaggassa elénk a zsibbasztó melódiát.
A „Private Fortunes” kvázi-latin, pszichedelikus émelygése kiereszti belőlünk a gőzt. Ennek keretében Omar Rodriguez-Lopez négy percen át egyetlen, nyál-elcsöppentő alapra szólózik; nem rosszul, csak minek. Az efféle lassú improvizációinál némi nem kívánt kürtőskalács ízt érzek a nyelvem alatt, hisz a John Frusciante-barátság sajnos vagy nem sajnos rendesem kihallik a játékból (vigyázat, direkt túlzok). Mindenesetre én akkor szeretem, amikor agydarabok borítják a falat.
A „Trilateral Commission As Dinner Guests”-ben végre megjelenik a kvintet számomra legkedvesebb tagja, Adrian Terrazas-Gonzalez. A fúvós basszusklarinéttal és szaxofonnal egyaránt közbenjár a belső szervek kiteregetésében. Döngöl a dob, érkezik a kitekert gitártéma, szintetizátor nyöszörög. Ahogy a fiúk egyre jobban bemelegednek, a keverés egyre torzabbá, egyre vadabbá válik; Omar egyre több sávon imprózik, Adrian free-jazz portékáival dobálózik, pempősödik a zaj. A végére totális elfajzás lesz rajtunk úrrá, kollektív káosz, free-fusion repeszek röpködnek.
A másfél perces „1921” a második számhoz hasonlóan ülepítő jellegű: ambient-szerű pillanatkép kántálásból, téli csilingelésből, drone-os zaj-ömletegkből, anyagtalan örvénylésből dagasztva
A „Family War Funding (Love Those Rothschilds)”-ban újból pörög a gépezet. A szigorú kettő-négy, Juan Aldrete effektezett basszusa, a félreértelmezhetetlen elektromos gitár, a billentősök, és a szibériai hidegvágó-zajok biztosítják az imádott hangzást. A prog-rockos tempóváltások, fülbemászó disszonancia, kézben tartott kaotika, eszetlen öröm-jammelés… minden, ami szokott, itt is működik.
A szűk kétperces „Vipers In The Bosom” ismét amolyan hangulatfestő elpottyanás 7baljós kígyócsörgéssel, sejtelmekkel.
A „I Like Rockefellers' First Two Albums, But After That...” című dalban megjelenik a gitáros latin iránti feltétlen szeretete. Emellett hozza a Voltás témákat, a trapézgatyós pszichedéliát, a semi-jazzrock attitűdöt, a dubos ekhókat, és a spoken words jegyében még spanyol szöveget is sző a szőnyegbe. A végeredmény zaklató, Amputechture-ös, nem túl könnyed, ellenben nehéz és imádat-követelő.
A címadó „Old Money” témája a Mastodon-lemezek záró-számainak hangulatát, post-rockos képlékenységét, Pink Floyd-ot meg nem vető hozzáállását idézi. Szépen felépített, moderált, túlzott kicsapongástól mentes rock-nótáról van szó, mely kilenc perce ellenére egy pillanatig sem untat. Omar két és fél perces, grandiózus szólója az album leghanyagabb két és fél perce; lehet rá kígyót-békát mondani, de a zseni cím mindenféleképpen kijár neki. A végére még jönnek a kollektív imprós kiállások, s csak a tizedik percben tisztáz a hurrikán.
Az Old Money-t azért szeretjük, mert Omar Rodriguez-Lopez-t is szeretjük, és ez fordítva is igaz. Kísérletezhet felőlem muskátlik bemikrofonozásával, írhat kamaradarabot macskára és mosógépre, nem zavar, hisz ez viszi előre az embert; de ismerjük be, a gitáros mégiscsak akkor a legjobb, amikor zenél. Amikor nem akar újítani, csak játssza, amit tud és szeret. Ennek példaértékű terméke a két idei korong, melyet kiveséztünk. Az egyik nem teljesen tökéletes, a másik szinte teljesen tökéletes, fanoknak mindkettő kötelező. Aki még nem hallott ilyet, az nézzen utána az Omar Rodriguez, a Please Heat This Eventually és az Apocalypse Inside of an Orange című lemezeknek, és ha nagyon érdekelt, a kevéssé emlékezetes, de jó pillanatokban bővelkedő Se Dice Bisonte, No Bùfalo-nak is.